W roku 2022 Zespół Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim przystąpił po raz drugi do projektu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. W roku szkolnym 2022/2023 dobiegła końca jego realizacja. Istotnym elementem programu jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym.
Z budżetu państwa biblioteka naszej szkoły otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 12.000 złotych i 3000 złotych od organu prowadzącego. Projektem objęte zostały wszystkie klasy technikum wchodzące w skład Zespołu Szkół Technicznych.
Na podstawie ankiety on-line skierowanej do uczniów i rodziców, rozmów indywidualnych z młodzieżą, blogów czytelniczych stworzono listę książek zawierającą 156 tytułów. Lista została pozytywnie zaopiniowana przez Samorząd Uczniowski oraz Radę Rodziców. Bibliotekarka szkolna zapoznała się z aktualnymi ofertami księgarskimi, sporządziła zamówienia i następnie dokonała zakupu książek do biblioteki.
W ramach projektu zakupiono:
- 598 książek, wśród których nie zabrakło kryminałów, książek historycznych, fantasy, horrorów, thrillerów, książek obyczajowych oraz poruszających problemy współczesnej młodzieży np. niepełnosprawność, lektur szkolnych. (8000 złotych) ,
- nagrody książkowe za udział w konkursach
i działaniach promujących czytelnictwo (1000 złotych), - laptop wraz z oprogramowaniem oraz czytnik kodów kreskowych do obsługi czytelnika ( 6000 złotych).
Działania promujące czytelnictwo:
- Narodowe Czytanie Ballady i romanse Adama Mickiewicza – przygotowanie uroczystej akademii szkolnej z udziałem nauczycieli i uczniów.
- Zorganizowanie uroczystej akademii z okazji Dnia Nauczyciela połączonej z przedstawieniem , podczas którego uczniowie odgrywali scenki z utworu Ballady i romanse Adama Mickiewicza.
- Zorganizowanie kiermaszu książki we współpracy z Hurtownią Taniej Książki w Tuliszkowie – sprzedaż książek w atrakcyjnych cenach, promowanie książki jako najlepszego prezentu pod choinkę.
- Zorganizowanie konkursów czytelniczych:
- Z jakiej książki jest ten cytat? (czterotygodniowy konkurs, cotygodniowa prezentacja jednego cytatu pochodzącego z wybranej książki, a następnie losowanie zwycięzcy tygodnia ),
- Życie i twórczość Adama Mickiewicza i znajomość lektury Ballady i romanse (test wiedzy) ,
- Konkurs na najlepszego czytelnika roku szkolnego 2022/2023 (wybór na podstawie ilości przeczytanych książek),
- Ja czytam, ty czytasz, my czytamy - konkurs fotograficzny ,wykonanie zdjęć z książką.
- Przygotowanie gazetek promujących czytelnictwo.
- Prowadzenie lekcji bibliotecznych w różnych kasach na temat: Dlaczego warto czytać książki?
- Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w literaturze – spotkanie opłatkowe w Internacie Szkolnym połączone z czytaniem przez młodzież fragmentów literatury .
- Przygotowanie informacji promujących czytanie na stronę internetową i szkolnego facebooka.
- Czytanie na lekcjach zastępczych losowo wybranych książek z projektu.
Młodzież technikum realizowała projekty edukacyjne:
- Polecam Ci książkę- opracowanie recenzji wybranej książki oraz przygotowanie wystawy na korytarzu szkolnym,
- konkurs ze znajomości Przedwiośnia Stefana Żeromskiego,
- wykonanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego kraju z wykorzystaniem książek z projektu.
Inne działania w ramach projektu:
- udział uczniów w spotkaniu autorskim z panem Tomaszem Ściolnym artystą i ilustratorem książek zorganizowanym przez Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną w Janowie Lubelskim,
- uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży, opracowanie
i przesłanie listu skierowanego do rodziców na temat czytelnictwa poprzez dziennik elektroniczny, - uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych, zakupiono książki ze specjalną trzcionką ułatwiającą czytanie, a także pozycje pomagające zrozumieć odmienność rówieśników,
- Ogólnopolski Tydzień Bibliotek spotkanie z Panią Anną Żuraw Łopatą w Internacie Szkolnym na temat Międzykulturowej Integracji Młodzieży – w jaki sposób wyzwania wynikające ze styku kultur wpływają na pracę szkoły.
W wyniku realizacji projektu księgozbiór biblioteki szkolnej znacznie się wzbogacił
w szczególności dział lektur szkolnych. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki poczytnych autorów. Każdy czytelnik z pewnością znajdzie w ofercie coś dla siebie.
Opracowanie
Iwona Dąbek